VPK aktuálně - březen 2019

05.03.2019

Měsičník Kamelot je zákazanou tiskovinou, pravda o konci elektrokol na Kladně nebo přání, aby už na Kladně letos nesněžilo. I to jsou témata aktuálního vydání Volby pro Kladno v Kamelotu. Kromě tištěné podoby ho můžete nalézt na tomto odkazu

 

Vážení čtenáři,

tento měsíc začneme náš pravidelný příspěvek až úsměvně. Musíme se omluvit nakladatelům Kamelotu, tedy měsíčníku, který kromě klasické inzerce obsahuje i přehled kulturních akcí nebo aktuálních informací. Od té doby, co se vyměnilo vedení města, je Kamelot kvůli pravidelným příspěvkům Volby pro Kladno zakázanou tiskovinou. Třicet let od revoluce Kladno zažívá to, co jinde není možné. Například v informačních centrech, přímo na radnici nebo na Sportovních areálech, je tento měsíčník nežádoucí, dokonce mají zaměstnanci města a jeho organizací přikázáno ho nedistribuovat, ale odnášet ho do skladu.

Vraťme se ale k dění v našem městě. Osobně mě mrzí, jak stávající situaci prezentují některá média. Rolí opozice je upozorňovat na věci, které považujeme za špatné nebo které by bylo dobré dělat jinak. Není v tom ovšem nic osobního, nejedná se o souboj Jiránek versus Volf. Novináři mi přitom často volají a začínají stejnou otázkou, jak hodnotím pana Jiránka ajak pokračuje nášsouboj.Zmé stranytoale taknení. Jako osoba je mi pan Jiránek lhostejný. Jediný souboj, který jsme měli, byl před volbami, kdy jsme zcela legitimně bojovali o hlasy vás, kladenských voličů. Volba pro Kladno je jednoznačným vítězem voleb. ODS volby prohrála, jedinou její možností, jak “ospravedlnit” koalici, kterou vytvořila, je nyní posouvat vše do osobní roviny. Tedy očernit za každou cenu mou osobu a případně další osobnosti spojené s Volbou pro Kladno, tím za podpory dalších koaličních partnerů ospravedlnit podvod na voliče.

 

Druhým tématem, kterév posledních dnechrezonuje naším městem, jsou sdílená kola. Kladno je z mého pohledu jedním z nejvyspělejších měst v České republice. Ke kvalitě života patří i kvalitní služby. Jednou z nich bylo zavedení elektrických sdílených kol. Zaváděli jsme je pro vás, pro Kladeňáky. Cílem nebylo pouhé pohodlné ježdění, ale implementace služby, alternativní dopravy pro přemístění například z jednoho konce Kladna na druhé, do školy nebo do práce. Když si vzpomenu na úsilí a nutnou invenci, kterou přivedení Freebiku do Kladna doprovázelo, včetně například stanovení ideálních míst pro desítky virtuálních stanic nebo jejich vybavení “ufony”, které vymyslel architekt Ondřej Rys, je to velmi smutné a tíživé.

Pokud budete číst, že kola byla drahá a městu se nevyplácela, je to naprosto liché. Za e-kola skutečně bylo nutné zaplatit, koupit samotná kola, servisní auto, vybavit dílnu, vytvořit tým mechaniků. Dohromady se jedná o úvodní investici 3,7 milionu korun. Do budoucna, pokud by Kladno tuto službo provozovalo, už by ovšem tato částka nebyla. Už bychom se pouze soustředili na vylepšování sdílených kol podle potřeb vás, jejich, uživatelů. Na adresu pseudoekonomických argumentů musím připomenout, že město má dvoumiliardový rozpočet. Provoz elektrokol je naprostým zlomkem v této částce. Vždy je možné vypočítat, kolik stojí například jedna cesta kola, jedné výpůjčky. Mimochodem tato částka by při současném počtu výpůjček znamenala v nadcházející sezóně 74 koruny. Stejně bychom ale mohli diskutovat o podpoře autobusové dopravy a nesmyslně vypočítávat částku, kterou dotujeme jednotlivou cestu a do které míří z rozpočtu ročně více než 80 milionů korun. Hromadnou dopravu, jejíž součástí je i systém sdílených kol, je nutné nastavit cenově tak, aby ji lidé využívali. Jedině její dostupnost díky dotacím z městského rozpočtu se může proměnit v redukci automobilové dopravy, ve vytvoření její hodnotné alternativy. Město musí být garantem takto smysluplných služeb. V momentě, kdy kola město vlastní, může jejich provoz ještě rozšířit a jednoduše ve službě pokračovat či ji průběžně upravovat. Stávající vedení města vyhlašuje, že bude hledat jiný systém sdílených kol. Kladno ale už toto testování má za sebou. Jednoznačně se prokázalo, že elektrokola jsou moderní a kvalitní službou. Naneštěstí bořit a ničit je vždy jednoduché. Kvalitní službu pro obyvatele nahradilo diletanství a neznalost.

Téma sdílených kol zmiňujeme již poněkolikáté, je to ale z našeho pohledu drsný zásah a drsné rozhodnutí. Poslední zmínka vtéto souvislosti. Ve městě jezdilo 80 kol, 40 z nich poskytl jejich výrobce za symbolickou korunu. Právě tato kola si město mohlo dále pronajmout či je odkoupit za dumpingovou cenu. Koalice se ale rozhodla tato kola vrátit, což s sebou ovšem nese povinnost zaplatit za jejich uvedení do stavu před zápůjčkou. Namísto využití těchto kol městotedymusí zaplatit, rušeníslužbygeneruje další náklady, a to nehovoříme o rušení týmu mechaniků na SAMK. Pokud k rušení Freebike Kladno měly vést ekonomické důvody, je zřejmé, že vedení města naopak postupuje v rozporu se zdravým rozumem a jeho rozhodnutí znamená nároky na rozpočet, ovšem bez toho, aby jste z toho měli vy, Kladeňáci, užitek. Nechceme vás dále zatěžovat detaily, pokud by vás ale zajímala jakákoliv čísla či další informace, můžete se podívat na naše webové stránky nebo nás přímo kontaktovat.

Březen bude pro město Kladno důležitý. V polovině měsíce zastupitelstvo rozhodne o podobě rozpočtu na tento rok. Jeho obrysy už známe. V příštím vydání se k němu vrátíme podrobně s detailními informacemi a tím, co to pro naše město bude znamenat nejen v příštích měsících.

Jarní prázdniny jsou aktuálně v plném proudu. Na horách je letos dostatek sněhu, nejen děti se proto ještě mohou těšit na lyžování, jakkoliv se už hlásí o své slovo jaro a s ním teplejší dny. Přejeme vám, ať je příchod jara spojený nejen s hřejivým sluncem, ale i pozitivními zprávami aradostí ze života. As nadsázkou zároveň držíme palce koalici, aby už letos nesněžilo...

 

Mgr. Milan Volf

předseda Volby pro Kladno